Hkp 2

Sud-Aviation SE 3130 Alouette II tillverkades i totalt 1 581 exemplar förutom prototyperna. Det gör modellen till den mest framgångsrika Europatillverkade helikoptern hittills. Helikoptertypen tjänstgör fortfarande i flera flygvapen och många surplusmaskiner gör ännu trogen tjänst hos civila operatörer.

 

Maskinen på bilden och som ställts till Försvarshistoriska museets förfogande var ursprungligen registrerad i FV som 02403 och gjorde mångårig tjänst vid RFN på Vidselbasen.
Maskinen iordningställs nu för att så långt möjligt efterlikna 02203 (anropssignal Z 03) som levererades till Helikopterskolan i Boden år 1959. Originalets vidare öden efter utrangering ur FV är f.n. inte känt. Kanske har någon i denna sidas läsekrets ett tips att ge oss?

Reservdelar, verktyg och dokumentation finns bevarad hos kamratföreningen i syfte att kunna göra maskinen luftvärdig någon gång i framtiden.

Saab hade agenturen för licensmontering av denna helikoptertyp i Skandinavien. 1959 levererades 8 exemplar (varav 4 monterade i Frankrike) till Marinen och 4 exemplar till Flygvapnet. Mellan 1959 och 1961 levererades 12 st. till Armén och HkpS. Helikoptertypen fick den militära typbeteckningen HKP2.

Data och prestanda

Längd 9,8 m
Höjd 2,7 m
Rotordiameter 10,2 m
Tomvikt 890 kg
Max startvikt 1 650 kg
Maxfart 180 km/h
Marschfart 150 km/h
Max personer ombord 5
Max bränsle 580 liter
Aktionstid 2 tim 30 min
Max stighastighet 4,2 m/s
Tjänstetopphöjd 3 200 m
Motortyp Turboaxelmotor
Motorfabrikat Turboméca Artouste II C
D:o svensk beteckning TM 1C
(Max-) Marscheffekt (390) 330 hk
Flygradio FR8
Arméradio Ra 105
Tilläggsutrustning Lastbryggor (2 st.)
Utvändiga bårar (2 st.)
Utfällbar strålkastare
Räddningsvinsch (endast FV)
Flottörer (endast M och FV)

Individdata

Reg.nr. Tillv.nr. Beteckning I tjänst Civil reg. Övrigt
02201 1278 Z 01 1959-1969 Nu på Zimmermanska skolan, Västerås
02202 1279 Z 02 1959-1969 SE-HDE* Till FV som 02406, nu på FV-museum
02203 1303 Z 03 1959-1969 Till FV som 02409
02204 1302 Z 04 1960-1969 Till FV som 02404
02205 1316 Z 05 1960-1969 Till FV som 02405
02206 1290 Z 06 1960-1964 Totalhaveri 9/3 1964 Furunäs NNO Umeå
02207 1291 Z 07 1960-1969 SE-HDF* Till FV som 02407
02208 1255 Z 08 1960-1969 Till FV som 02408
02209 1317 Z 09 1960-1961 Totalförstörd vid bränsleexplosion
25/8 1961 Stora Sjöfallet
02210 1323 Z 10 1960-1964 Totalhaveri 14/9 1964 Rågraven
02211 1435 Z 11 1960-1967 Totalhaveri 12/10 1967 Harrträsk vid Gällivare
02212 1436 Z 12 1960-1969 Till FV som 02412

*) Tillfällig registrering för Spetsbergsexpeditionen sommaren 1966.


Flertalet faktauppgifter är med vederbörligt tillstånd hämtade ur Arméflygets Historia, ISBN 91-972209-2-2, författade av Lars E. Lundin.